flitched9000 (flitched9000) wrote,
flitched9000
flitched9000

  • Mood:
  • Music:

Timeline

  15 марта 1792 г., Колывано-Воскресенские заводы. Прибыл Федор Прокопьев Борзов. Барнаул. Летопись города Барнаула. Барнаул, 1994. С. 42.

  Le 26 mars 1811, à Nottingham (Angleterre), des ouvriers de la bonneterie brisent les machines accusées de leur voler travail et salaire.
  Ce mouvement de révolte, suscité par la crainte que la mécanisation ne génère du chômage, va se développer jusqu'en 1816 dans les Midlands. Il est appelé « luddisme », du nom d’un ouvrier légendaire, John ou Ned Ludd, qui aurait détruit deux métiers à tisser vers 1780.

1832 The mighty American Fur Company adopts the latest in transportation technology to its business, dispatching the company’s new steamboat Yellowstone to pick up furs in Montana.
Departing from St. Louis on this day in 1832, The Yellowstone reached Fort Union in June, where the craft attracted the marveling admiration of Anglo traders and Indians alike. Thereafter, The Yellowstone and a fleet of similarly designed steamboats regularly traveled to Fort Union – when the water level was not too low or the rivers frozen.

Charles Green (31 January 1785 – 26 March 1870) was the United Kingdom's most famous balloonist of the 19th century.

An earthquake felt from Mexico to Oregon rocks the Owens Valley in California on this day in 1872, killing 30 people.

  28 февраля (13 марта) 1900 г. Государственный совет Российской Империи вынес решение об учреждении Механико-оптического и часового отделения в составе Ремесленного училища цесаревича Николая (РУЦН).
  Это решение было утверждено Императором Николаем Вторым и вступило в законную силу 13 (26) марта 1900 г.

1913 Edirne falls to the Bulgarian Army.

The first of three battles fought in the Allied attempt to defeat Turkish forces in and around the Palestinian city of Gaza takes place on this day in 1917.

1918 At a strategic conference in Doullens, France, the British and French agree to appoint an Allied Supreme Commander on the Western Front, in place of the separate commanders they had been using, to better coordinate their efforts. Ferdinand Foch, Petain’s highly regarded chief of staff, accepts the position.
  Le 26 mars 1918 se réunit la conférence interalliée de Doullens (Somme) à l’initiative du président du Conseil Georges Clemenceau.
  À Doullens, Poincaré, Clemenceau, Foch et Pétain d’un côté, lord Milner et Haig de l’autre, s’accordent sur la création d’un commandement unique qui réunirait Français, Britanniques et Belges. C’est une première depuis le début de la guerre… et même depuis le remariage funeste d’Aliénor d’Aquitaine (1152) !
  D’aucuns pensent à confier le poste au vainqueur de Verdun, le général Philippe Pétain. Mais Clemenceau n’en veut pas parce qu’il le juge trop timoré. Pétain ne répète-t-il pas à qui veut l’entendre qu’il attend « les chars et les Américains » ? C’est finalement le général français Ferdinand Foch (66 ans) qui est nommé généralissime des troupes franco-britanniques. Il lui reviendra de faire face à l’ultime offensive allemande.

1919 Декрет правительства ВСР о национализации предприятий промышленности, транспорта, шахт и рудников, банков.
Переговоры ген. Э. Элленби с партией «Вафд» о прекращении выступлений на условиях освобождения С. Заглул-паши, арестованного 8.03.1919 г, и допуска египетской делегации к участию в Парижской мирной конференции.
A group of Alberta government employees hold a founding meeting of the Civil Service Association of Alberta, adopting a crest that incorporated the slogan “Unity Strength Protection.” The union – now known as the Alberta Union of Provincial Employees – is the Canadian province’s largest union, representing 81,000 public sector workers.

  1928 ВЦИК и СНК РСФСР приняли постановление «О карательной политике и состоянии мест заключения».

  1937 Туркменская ССР. Бой пограннаряда ст. лейтенанта Пахмурина с басмачами Шады-Огры у горы Каттаур.

26 March 1938: RAE Farnborough civilian test pilot Arthur Edmond Clouston and newspaper correspondent Victor Anthony Ricketts landed at Gravesend, Kent, England, completing a 26,450-mile round trip flight from London to New Zealand and return. Their airplane, a twin-engined de Havilland DH.88 Comet, G-ACSS, named Australian Anniversary in honor of the 150th anniversary of the founding of Australia, finished the course in 10 days, 21 hours, 22 minutes.


March 25/26, 1942 In the largest force sent to 1 target so far (254 aircraft), much of the Essen effort was drawn off by the decoy fire site at Rheinberg and 1 house was destroyed and 2 seriously damaged. 5 people were killed and 11 injured.

1944: The Red Army recaptures Kamenets-Podolsk. Russian Army moves onto Rumanian soil for the first time.
***
26 March 1944: A Black Day for the 3 IAK, 278 and 264 Fighter Air Divisions (IAD) under the command of General-Mayor Yevgeniy Savitsky, fought the German aviation in the Crimea starting from February 1944.
Attacks from German fighters killed five of the corps pilots, including three famous aces: chief air gunner in service of the 291 IAP Kapitan Aleksandr Lavrenov (26 personal victories and 3 in a group , that same day was signed a decree which conferred on Lavrenov the title of Hero of the Soviet Union), commander of the 274 IAP Mayor Nikolai Volkhov (13 personal and 6 in a group), Starshiy Leytenant Nikolai Andryushchenko the deputy squadron commander of the 43 IAP (11 personal and 3 in a group).

  26 марта 1944 г. лётчики 278-й иад полковника В.Т. Лисина прикрывали переправу через Сиваш. Понадеявшись на то, что противник не пошлёт сюда крупных сил, командир направил на боевое задание наспех составленные пары из молодых необстрелянных лётчиков, а сам устроил в штабе какой-то семинар. Враг же вопреки ожиданиям направил к Сивашу несколько десятков бомбардировщиков и истребителей 52-й эскадры.
  В 15.28 8 самолётов Як-1 и Як-9 помком по ВСС 291-го иап капитана А.Ф. Лавренова вылетела. В 16.05 на высоте 3500 м они встретили 4 Bf-109, которые атаковали один Як-1 и затем со снижением ушли на свою территорию. Ударная группа в составе четырёх самолётов Лавренова безрезультатно атаковала их, потеряв при этом высоту. Группа начала набирать высоту над полем боя, потеряла скорость и в это время сзади со стороны солнца была атакована парой Bf-109, один из которых с дистанции 50 м одной очередью сбил Як-1 капитана Лавренова, который упал в воду в 3 км юго-восточнее Чучак.
  Ген.-м-р авиации в отставке В. Киселёв вспоминает тот бой так [источник не указан]: „Воздушный бой начался со встречи 4 истребителей 812-го авиаполка с большой группой немецких самолётов, шедших бомбить переправу через Сиваш. На помощь нашей четвёрки с ближайшего аэродрома немедленно было направлено подкрепление. Взлетели 3 группы истребителей, одну из которых возглавил командир полка майор А.А. Волков. Им пришлось вести бой с немецкими асами из 52-й истребительной эскадры…
  Однако лобовых атак даже эти опытнейшие немецкие пилоты не выдерживали. Так, именно в лобовой атаке первой же очередью майору Волкову удалось свалить наиболее наглого врага. Но в это время его напарник, молодой лётчик, не удержался в строю, отвалил в сторону и тут же стал жертвой другой вражеской пары…
  Оставшись один Волков попал в клещи двух пар Ме-109. На выручку своему командиру бросился Герой Советского Союза капитан А.Ф. Лавренов. Но было уже поздно, самолёт Волкова загорелся и с нарастающей скоростью потянул к земле. Колпак кабины не открывался, видимо, лётчик был убит или тяжело ранен. Капитан Лавренов с безумной храбростью бросился на ближайшего „Мессера“, всадил в него весь оставшийся боекомплект с такого близкого расстояния, что не успел отвернуть в сторону и на большой скорости врезался в хвост вражеского самолёта. Он рассчитался за своего командира ценой собственной жизни…“

  Ну, а у англоязычного источника всё по-своему:
The first at 11:02 (Moscow T.) flew 3 Yak-1 and 3 Yak-9 from 15 IAP, led by squadron commander Kapitan Vlasov, at 11:15 (M.T.) in the Sivash region were attacked by 6 Bf-109. In the ensuing dogfight, the Yak-9 number 0559 of Mladshiy Leytenant Krivobok was damaged, but he managed to make an emergency landing in the region south of Dalniy. Yak-1 number 01112 of Mladshiy Leytenant Rudyk was destroyed (wiped out) on landing as the machine cart wheeled south of Blagoveschenka. Yak-9 number 1023 of Mladshiy Leytenant Ivan Dmitriev did not return from this battle and is still listed as missing. If we compare the time and place of this battle, then the victories are recorded to the already mentioned Leutenant Walter Wolfrum and Feldwebel Peter Düttmann (5./JG52), who each claimed a Yak at 9:16 and 9:23 (B.T.). The Soviet pilots did not claim a victory. The remainder of the group landed at the airfield at 12:02 (M.T.).
Then, with a difference of 8 minutes on patrol took off two further groups, the first of four Yak-1 from the 15 IAP, lead by Kapitan Vlasov. Take-off was at 15:20 (M.T.) and already at 16:05 arrival above Sivash. The group once again came under attack of two Bf 109 at 4000 meters. As a result, there were hit 2 Yak-1: number 22156 of Mladshiy Leytenant Yashin, which lasted up to the airfield and number 17148, leading the group Kapitan Vlasov, who was wounded, but managed to make an emergency landing in the region of Zentyup-1. The second group was the group of Kapitan Lavrenov. At 15:28 (M.T.), the group consisting of eight Yak-1 and Yak-9 aircraft under the command of Kapitan Lavrenov on the signal from the Command Post into zone #4. At 16:05 (M.T.) at a height of 3500 meters, they met 4 Bf-109, which attacked a Yak-1 and then with a dive went to their territory. The group struck composed of 4 aircraft under the command of Lavrenov attacked (unsuccessfully), having thus lost altitude. The group began to gain altitude over the battlefield, losing speed and this time from out of the sun was attacked by two Bf 109. One of these shot at a distance of 50 meters with one long quarter burst: Kapitan Lavrenov fell into the water 3 kilometers south-east of the Chuchak region. Strangely enough the Germans in these two battles recorded only one claim of Leutnant Wulfrum – a Yak at 14:02(Berlin T.).
At 15:20(M.T.) another group of Yaks of the 274 IAP took the opportunity to attack FW-190’s from SG2 which travelled without fighter escort. Unfortunately, the German pilots either had already bombed or were able to quickly get rid of the bombs and entered into air combat, which ended in 2:1 in their favor: For one claim by Leytenant Klopov in the region of Samay, they shot down two Yak-9 from the 274 IAP: Number 1043 of Leytenant Stepochkin who was shot down, the pilot left the burning machine with a parachute and returned to his unit only on 15 April. Also hit was Yak-9 number 0498 of Mladshiy Leytenant Bakhramov, who jumped out by parachute, but was captured. He managed to return only after the liberation of Sevastopol in May 1944. The German scoring was Leutenant August Lambert, who for some unknown reason identified the shot down Yak-9s as Airacobras, the pilot of the second German claim is unknown. Also unknown are the losses of SG2 in this flight, so it is impossible to clearly identify the claim of Leytenant Klopov.
In the period from 17:40-18:00 (M.T.) several groups of Yaks from the 3 IAK tried to prevent an attack of German bombers with fighter escort in the regions of Tomashevka-Sivash-Tarkhan. The Luftwaffe fighters attacked traditionally, from the sun with height excess. Thus, they operated very actively and it was not possible to thwart the bombing. During this air battle the Yak-9 number 0395 of Starshiy Leytenant Nikolai Ananevich Andryushchenko (43 IAP) was shot down. The pilot was able to use the parachute, but was severely wounded by fire of the Soviet infantry from the ground, who took him for a German pilot. Andyushchenko died the next day in the hospital. Also shot down was Yak-1 number 46146, with Mladshiy Leytenant Viktor Grigorovskiy being killed in the cockpit. A little later, a pair of attacking Bf 109 in the region of Tarkhan shot down Yak-9 number 1050 of Mayor Nikolai Volchkov, the commander of the 274 IAP. Another Yak-1 was also hit, but the pilot managed to fly to the airfield and make an emergency landing. On such losses of pilots the 3 IAK was able to answer with just one shot down Bf 109G-6 Wknr 410680 that was hit in an air battle, and Oberleutnant Fritz Bilfinger was injured after an emergency landing in his territory.
***
 Le dimanche 26 mars 1944, trois bataillons de la 157e division de la Wehrmacht, appuyés par l’aviation et l’artillerie, prennent d’assaut le plateau des Glières, à 1400 mètres d’altitude, en Haute-Savoie, occupé depuis près de deux mois par un groupe de 450 résistants.

1950 During a radio broadcast dealing with a Senate investigation into communists in the U.S. Department of State, news is leaked that Senator Joseph McCarthy has charged Professor Owen Lattimore with being a top spy for the Soviet Union.

1953 American medical researcher Dr. Jonas Salk announces on a national radio show that he has successfully tested a vaccine against poliomyelitis.

  2 февраля 1966 года. Две АПЛ — ракетная К-116 проекта 675 и торпедная К-133 проекта 627 — покинули ВМБ Северного флота в Западной Лице и, погрузившись в Баренцевом море, отправились в ещё не виданный в истории отечественного ВМФ поход: субмаринам предстояло пройти без всплытия через Атлантику и Тихий океан на Камчатку.
  …
  К большой радости руководства отряда и штурманов, 25 марта 1966 года в 23 часа 32 минуты по московскому времени К-133 встретилась с ЭМ „Бесследный“ и несколько позже, в 00.54, К-116 — с ЭМ „Скрытный“. За 52 суток 16 часов К-133 прошла 20 045 миль, из них под водой 19 884 мили. К-116 преодолела 19 682,5 мили за 52 суток 6 часов, из них под водой — 19 607,7 мили. 26 марта в 4 часа 26 минут по московскому времени (12.26 местного времени) трансокеанский переход завершился, оба атомохода ошвартовались у причала.

1971 провозглашена Бангладеш.

1975 Вступила в силу международная “Конвенции о запрещении разработки, производства и накопления запасов бактериологического (биологического) и токсинного оружия и об их уничтожении” (см. 10 апреля 1972 г.).

2008, the Ford Motor Company announces the sale of its Jaguar and Land Rover divisions to the Tata Group, one of India’s oldest and largest business conglomerates, for some $2.3 billion–less than half of what Ford originally paid for the brands.
„26 марта в 01:08 мск из позиционного района Домбаровский Ясненского ракетного соединения боевыми расчетами РВСН проведён успешный пуск в рамках конверсионной программы („Днепр“ [В девичестве —“Satan”] — прим.ТАСС), — сказал полковник Игорь Егоров. — Этим пуском РВСН подтвердили эффективность системы обучения и слаженность действий боевых расчётов, проверили надёжность полигонного измерительного комплекса РВСН, проходящего в настоящее время глубокую модернизацию“.

Вторгшись в Йемен, Саудиты начали вооружённую войну с ИРИ.
Tags: economics, employment, history, marxism, petrodollar, political economy, russian question, transport, war economy, былое и думы, против человечества, это Сталин виноват
Subscribe

Recent Posts from This Journal

promo flitched9000 april 27, 2013 20:19 5
Buy for 10 tokens
ПредуведомлениеLibero™: цените каждое обкакивание! Moment™: цените каждый момент! Напоминание «Я смотрю на себя, как на ребёнка, который, играя на морском берегу, нашел несколько камешков поглаже и раковин попестрее, чем удавалось другим, в то время как неизмеримый океан истины…
  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments